Monday, January 12, 2015

Plan "B" - Destination Landing Bluff

A part of our project has been cancelled due to our delayed flights to Casey and then Davis. The Basler is now back to Casey to work on the ICESAT program. We then started the second part of our work, that we obviously called "The Plan B".

For that part of our work, we installed a serie of GPS around the Amery ice shelf: a first one close to Sanson Island (called Landing Bluff), a second one on Beaver Lake (on the Western part of the Amery) and a last one on the South of the ice shelf. These three locations have been chosen to continue the uplift records started about 7 years ago. These post-glacial rebounds signals are supposed to be around 1 to 2 mm/year in that region. We can then expect to record uplift signals of about a centimeter.

The GPS beacons used are not autonomous stations, and are then not supposed to be recording for more than 10 days (approximately the autonomy of our batteries). This aspect complicates a lot our work, because it implies picking up the equipment 10 days later. So making two trips at the same place, and hence find two weather windows to fly there. The flights are pretty long (from 1h30 for Landing Bluff up to 5 hours for Dalton's Corner) and imply the use of the helicopters and the Twin-Otter.

For the first part of our install, we have set up the first GPS on Landing Bluff, plugging it into the GPS antenna which remained there during the past 7 years.

--

Une partie de notre projet a été annulée suite à notre retard prolongé pour arriver sur Davis. Le Basler est reparti sur Casey pour remplir sa mission pour le projet ICESAT. Nous sommes donc passés à la seconde partie de notre travail, que l'on a appelée comme il se doit: "Le plan B"

Notre plan B consiste à installer une série de GPS autour de la plateforme Amery: un premier près de Sanson Island (Landing Bluff), un second sur Beaver Lake (à l'Ouest de la plateforme Amery) et un dernier plus au Sud à Dalton's Corner. Ces trois locations ont été choisies pour poursuivre les enregistrements qui avaient été entamés il y a environ 7 ans. Les signaux de rebonds post-glaciaire sont estimés à 1 voire 2 mm/an dans cette région. Nous pouvons donc envisager l'observation de signaux proches du cm sur cette durée.

L'équipement n'est pas autonome et est censé fonctionner durant la durée de vie de nos batteries, soit environ 10 jours. Cet aspect complique notre tâche, car il sous entend que nous devons revenir chercher l'équipement 10 jours plus tard. Donc faire deux trajets au même endroit, et par conséquent trouver deux fenêtres météo. Les voyages sont longs (de 1h30 pour Landing Bluff à 5h pour Dalton's Corner) et sous entendent l'utilisation des hélicoptères mais aussi du Twin-Otter.

Pour la première partie de notre installation, nous avons donc placé le premier GPS sur Landing Bluff, récupérant  l'antenne GPS qui avait été placée à cet endroit il y a maintenant un peu plus de 7 ans !

Basler flight from Casey to Davis

Over the Vestfolds


Going to Sanson Island - Melt water pool
Position of the GPS sites around the Amery Ice-Shelf

GPS station installed on Landing Bluff

Sanson Island

No comments:

Post a Comment